RECENSIES HOME OVER KIM CONTACT EN BESTELLEN LINKS LEZING RECENSIES HUNTER'S PREY
Hieronder staan per boek de twee (OK, voor Jager zijn het er drie, want ik kon niet kiezen) recensies waar ik het meest trots op ben en de links naar de overige recensies.

Recensies "Jager":

Wat een gave recensie op Story Hunters en niet alleen omdat Jager 4,5 van de 5 sterren krijgt. Ellis schreef een diepgaande en vooral erg persoonlijke recensie waar ik al de hele dag van loop te gloeien.

Ze zegt heel veel mooie dingen over het boek, maar dit stuk wil ik er uitlichten:
Wat maakt het zo meeslepend? In Jager gebeurt niet eens zo bar veel. Het zit niet vol bloedstollende gevechten (hoewel ze er wel zijn) of gepassioneerde liefdes, maar het verhaal is wel gebaseerd op zeer herkenbare worstelingen. Ik vind het zo gigantisch knap dat het boek gaandeweg ontrafelt in een verhaal dat niet gaat over de goede kant en de kwade kant, maar als een verhaal over het gebrek aan zelfreflectie aan beide kanten. In de naam van het geloof worden aan beide kanten kwalijke beslissingen genomen en verschrikkelijke acties ondernomen. Het gaat verder dan de slechterik die binnendringt als spion in het goede kamp. Nee, in Jager zijn beide kanten net zo vaak goed als slecht. En wauw, dat is gewoon ontzettend gaaf om te beleven als lezer. Niets is zo mooi als het punt waarop Meaghun ontdekt waar hij mee bezig is en zijn wereldbeeld compleet veranderd. Daarbij wordt hij geholpen door Liis, zij is één van mijn favoriete karakters in het verhaal. Ze is helemaal geen typische heldin, en zelf een klein beetje laf, maar ook zij ontwikkelt zich in dit verhaal tot een vrouw die het heft in eigen handen neemt.

Jager heeft mij, als lezer, gigantisch verrast! Was ik in eerste instantie een beetje bang om in dit boek te beginnen, toen ik eenmaal begonnen was werd ik meegezogen in een prachtige wereld die tegelijkertijd zeer menselijke problemen aan de kaart brengt.

De hele recensie lees je op de website van Story Hunters

---

5 Sterren krijgt Jager van Patricia Bonilla van Nine Sisters.

‘Jager’ is een heerlijk boek voor fantasyliefhebbers, maar ik durf met zekerheid te zeggen dat ook niet fantasy-liefhebbers ervan zullen genieten.
...
Het boek is vanaf de eerste pagina spannend en aantrekkelijk. Het zet zijn klauwen in je en binnen no time ben je op de laatste pagina. Met iedere bladzijde wordt het verhaal mysterieuzer en duisterder en daardoor wil je alleen maar weten hoe het zal aflopen. Ten Tusscher heeft de kracht om je tot de laatste pagina geboeid te houden en geen onnodige hints te geven over het verhaal en de verloop ervan. Je hebt heel lang geen flauw idee hoe het gaat eindigen.
...
Eigenlijk kan ik alleen maar lovend zijn over dit boek, want het is echt een prachtig geschreven verhaal!

De hele recensie lees je op de website van Nine Sisters.

---

José van MagicTales gaf Jager 4 sterren en zegt over het boek:
Jeetje zeg, moeilijk om een recensie van dit boek te schrijven zonder iets van het verhaal te verklappen. Ik begon de eerste hoofdstukken met “nee nee nee, dit vind ik niks”. Had in het begin moeite met door de ogen van de Jager te kijken en kon eigenlijk meer sympathie opbrengen voor de slachtoffers. Maar langzaam ga je toch met Meaghun meeleven en krijg je steeds meer begrip voor zijn handelswijze. Al had ik soms liever gezien dat hij andere keuzes maakte.
De ontwikkeling van Meaghun gedurende het verhaal is prachtig! Het zijn niet zijn daden als jager, maar de innerlijke strijd die hij voert, dat je echt pakt. Heel knap geschreven door Kim, daar ligt wat mij betreft echt haar kracht. Wel vond ik dat de gezuiverden erg goedgelovig overkwamen en zich kennelijk vrij snel in hun lot schikten. Dat was voor mij wat minder geloofwaardig, ik had graag wat meer (innerlijke) strijd gezien.
Vanaf hoofdstuk 12 werd het echt interessant en kreeg het verhaal een wending waar ik op gehoopt had. Een personage blijkt inderdaad niet oprecht te zijn. Meer kan ik er niet over zeggen, sorry. De gezuiverde vrouw die door Margal aan Meaghun wordt uitgehuwelijkt, is ook een personage dat veel te verduren krijgt en uiteindelijk een hele dappere keuze maakt. Maar Meaghun, oooh, ik kan niet wachten om meer over hem te lezen! Ik ben zo benieuwd hoe het hem zal vergaan in deel 2, Prooi.
Jager is een geweldig meeslepend en spannend boek. De persoonlijke ontwikkeling van de verschillende personages, de keuzes die zij maken, waar zij in geloven, heel goed geschreven!

Je vindt de hele recensie op MagicTales.nl

---

Fantasyboeken.org 4 sterren
Fantasy Wereld 4 sterren
Bezeten Boeken

----------------------

Recensies "Prooi":

Ook het tweede deel krijgt 5 Sterren van Patricia Bonilla van Nine Sisters.

Hoe stom ik was, dacht ik het verloop van het verhaal wel te kunnen voorspellen: Ach, zo lopen dat soort verhalen altijd af. Algauw besefte ik dat Kims verhalen niet tot “dat soort verhalen” toehoren. Nee, Kims verhalen zijn uniek en daardoor speciaal. Kims verhalen lopen daarom ook helemaal niet zoals je verwacht. Net als de personages heb ik het verhaal meegemaakt met een glimlach, af en toe een traan en soms een schreeuw (van schrik). Want, oh my, Kim weet haar lezers zeker te verrassen.

---

Ook met de recensie van NBD Biblion ben ik erg blij:

Tweede en laatste deel van de serie 'Jager & prooi', het vervolg op 'Jager' (2014)*. In een denkbeeldige wereld woedt een strijd tussen twee broers, Cighal en Meaghun, zonen van de godin Margal. Meaghun, een veronderstelde bondgenoot van Moriën, de duivel, is een wisselaar. Hij kan de gedaante van een wolf aannemen. Cighal en de dubieuze pontifex Kabal willen Margal doen geloven dat Meaghun dood is en sturen haar een verminkt lijk. De godin wordt geconfronteerd met opstanden in haar stad Ilahindir. Ondertussen vlucht Liss, een van de vrouwen van Meaghun, naar het gebied van de Servi. Meaghun komt daar ook aan, maar wordt echter veroordeeld voor vroegere misdaden. Toch is hij nodig in de strijd tegen Cighal als de oorlog losbarst. Het boek is een klassieke fantasyroman met als karakteristieken: een denkbeeldige wereld, een middeleeuwse sfeer, magie en geweld. Hoewel morele overwegingen een rol spelen en het verhaal niet geheel zwart-wit is, blijft het avontuur toch centraal staan. Bestemd voor de liefhebbers van fantasy en kleurrijke avonturenromans, die wel het eerste deel gelezen moeten hebben.

---

Magic Tales 5 sterren
Bezeten Boeken

----------------------

Recensie "Lilith-trilogie":

Steffie de Vaan schreef een recensie voor de hele trilogie voor Webooks.nl. Het is een diepgaande recensie die ook aandacht besteed aan de voorliefde van veel lezers voor het Engels en hoe mooi het Nederlands kan zijn. In bijna iedere recensie wordt gesproken over de manier waarop ik mijn personages neerzet en ook Steffie de Vaan staat hier uitgebreid bij stil:

Een gebroken vrouw
Hoofdpersoon Lilith is van jongs af aan emotioneel en fysiek misbruikt door haar meester. Deze meester gebruikt haar bovendien als wapen in een oorlog en het aantal doden dat Lilith op haar geweten heeft is ernaar. Inmiddels is ze fysiek ontsnapt aan haar meester, maar ze kan haar emotionele bagage niet achterlaten en haar stemming wisselt van hysterisch tot depressief. Schrijfster Kim ten Tusscher doet geen enkele poging dit mooier of aantrekkelijker te laten lijken dan het is: Lilith is in alle opzichten een gebroken mens. Hierdoor roept ze afwisselend medelijden en frustratie op, maar Ten Tusschers diepgaande beschrijving van Liliths (terechte) kwelling zorgt ervoor dat de lezer nergens het contact met de hoofdpersoon verliest.

Er staat nog veel meer moois in deze recensie. Lees hem op Webooks.nl

----------------------

Recensies "Gebonden in Duister":

Ik ben erg trots op de woorden van Adinda Volkers. Zij omschrijft dit eerste deel van de Lilith trilogie als toegankelijk en indringend en het verhaal zet volgens haar aan tot nadenken.

Gebonden in Duister is een prachtige optekening van de ontwikkeling van een jonge vrouw die grote machten bezit maar tegelijkertijd kwetsbaar is. Het verhaal brengt haar hunkering naar onafhankelijkheid, maar ook haar behoefte om haar plaats in de wereld te vinden, op indringende wijze in beeld. Het is niet alleen onderhoudend geschreven, maar zet ook aan tot nadenken en kan inspiratie bieden. Het zal zeker ook Young Adults aanspreken. Met dit verbeeldingsrijke, vaardige debuut plaatst Ten Tusscher zich tussen de betere fantasyschrijvers in Nederland.

Voor de hele recensie verwijs ik graag naar Fantastiek

---

Spentakel zegt over het boek:
Gebonden in Duister, het eerste deel van een trilogie, is met een ontzettende vaart geschreven en biedt een perfect evenwicht tussen boeiende, levendige omschrijvingen en snelheid. De wereld zit goed en realistisch in elkaar; er is duidelijk over nagedacht. Hoewel veel zaken bekende fantasie-elementen zijn, zijn er toch voldoende originele punten in te ontdekken en heeft de auteur unieke invalshoeken gevonden om magiërs en niet-menselijke wezens in beeld te brengen. Het verhaal is spannend opgebouwd, met een mooie afwisseling tussen actie en rustpunten. De sterkte zit vooral bij de personages, die allen ontzettend goed bedacht zijn, mensen van vlees en bloed zijn, met twijfels, verledens etc. Vooral Liliths karakter zit consequent in elkaar. De draak in haar geeft haar een opvliegende en agressieve aard, haar verleden heeft haar wantrouwig en emotieloos gemaakt en de vrouw in haar vecht hiertegen en hunkert naar liefde en vriendschap. Prachtig fantasyverhaal dat nergens verveelt, kleurrijk is weergegeven en veel diepgang heeft. Voor liefhebbers van het genre is dit boek zeker een aanrader!

Je vindt de hele recensie op Spentakel. Maar pas op, want hij bevat spoilers.

---

NBD Biblion
MagicTales 3,5 sterren
Fantasyboeken.org 4 sterren
Leestafel (recensie van "Gebonden in Duister" en "Verbroken in Schemer")
Fantasy Wereld 3 sterren

----------------------

Recensies "Verbroken in Schemer":

In Verbroken in Schemer komt de dreiging van de oorlog erg dichtbij en stapelen de intriges zich op. De lezer krijgt nu veel meer informatie, want het verhaal draait niet meer alleen om Lilith. Ze komt zelfs nog weinig aan bod in vergelijking met het vorige deel, maar dit is zeker geen teleurstelling, integendeel. Ook dit deel is weer met een sneltreinvaart geschreven, boeiend van de eerste pagina tot de laatste! Er gebeurt ontzettend veel, maar alles is goed te volgen en geen enkel hoofdstuk is te lang of te kort. Doordat de andere personages dan Lilith in dit deel meer diepgang krijgen, is dit deel verfrissend en is het makkelijker om je als lezer in de beslissingen van de andere personages in te leven. De auteur weet de lezer goed op het verkeerde been te zetten, want niemand lijkt te zijn wie hij is, en het einde is zonder meer verrassend te noemen. Het smaakt naar meer en het is dus maar goed dat er ook een derde deel is!

De hele recensie vind je hier (maar pas op, want hij bevat spoilers): Spentakel

---

De recensie van Fantasyboeken.org
Lilith is weer terug bij Kasimirh. Ze heeft zich bij haar lot neergelegd, terwijl ze door de Servus op een verlaten eiland wordt vastgehouden. Maar dan komt er onverwacht er een verandering in haar situatie. Als de Servus haar terug naar Kasimirh brengt, wordt ze gered door de Inuuk. Hoewel ze eerst uit alle macht terug probeert te gaan naar haar meester, ontdekt ze dat er ook nog een derde mogelijkheid is.
Ondertussen denkt de magiër Ferhdessar dat Lilith zich weer aangesloten heeft bij Kasimirh en vreest een ongelijke strijd. Hij zet werkelijk alles op alles om zich zo goed mogelijk voor te bereiden op de komende oorlog. Koning Yvar daarentegen heeft zijn eigen plan, hij wil een verbond aangaan met Zuzeca, hoogpriester van Margal. Ferhdessar is het hier niet mee eens en dat zorgt voor scheuren in hun goede band. Als Yvar dan ook nog eens besluit om met Zuzeca’s dochter, Nigesanla, te trouwen wordt de vriendschap tussen koning en raadgever drastisch op de proef gesteld. Ook Kasimirh heeft zijn eigen plannen en gaat niets uit de weg om deze te volbrengen.

In Verbroken in Schemer is de dreiging van de oorlog nog dichterbij dan in zijn voorganger Gebonden in Duister. Het verhaal draait niet meer alleen om Lilith. Ze lijkt in dit boek zelfs naar de achtergrond te verschuiven. Het is duidelijk dat alle aandacht naar de oorlog tegen de profeet gaat en ergens is dat jammer. Kim ten Tusscher liet in Gebonden in Duister zien hoe je een goed boek schrijft en legde daardoor de lat voor zichzelf erg hoog. Door de verhaallijn over meerder hoofdpersonages te verdelen verliest ze datgene waar ze in deel één zo goed in uitblonk: de twijfel en strijd in Lilith zelf. De lezer voelde zich echt met Lilith verbonden. In dit boek is dat een stuk moeilijker.
Dat wil niet zeggen dat Verbroken in Schemer een slecht boek is, in tegendeel. De spanning en de dreigende oorlog zijn op elke pagina voelbaar. Toch lijkt het door de afwezigheid van Lilith alsof er iets mist in het boek. Hoe dan ook, Ten Tusscher heeft een sterk vervolg neergezet, dat zeker genoeg vragen oproept voor het laatste deel. (Stéphanie de Geus) – 3 sterren

---

NBD Biblion
MagicTales 4 sterren
Fantasy Wereld 3,5 sterren

----------------------

Recensies "Geboren in Licht":

De eerste recensie van het afsluitende deel is gedaan door de bibliotheekdienst NBD|Biblion. Het is er eentje om in te lijsten, vind ik zelf. Het verklapt wel wat van het boek, maar zeker niet teveel.

Lilith, een wisselaar die zowel de vorm van mens als draak kan aannemen, schijnt maar niet te kunnen ontsnappen aan haar meesters, de magiër Kasimirh die de mensen de leer van de god Jakob wil opleggen, en de magiër Ferhdessar die haar wil gebruiken in zijn oorlog tegen Kasimirh. Samen met de drakenwisselaar Az-Zhara en haar vader Almor is ze bereid de confrontatie met beiden aan te gaan. Hierbij komen (bijna) alle lijnen uit de dit laatste deel van de Lilith-trilogie bij elkaar.
Een mooi fantasyverhaal waarbij het bijzonder is dat er vuurwapens en vliegtuigen in verweven zijn.
Lilith is een vrouw die, gewild en ongewild, balanceert tussen goed en kwaad. Dit is de grote kracht van dit verhaal, het besef dat de hoofdpersonen niet goed of slecht zijn, maar daartussen staan waarbij ze soms naar de ene kant en soms naar de andere kant neigen. Dit maakt identificatie met deze of gene hoofdpersoon mogelijk. Al met al een goed fantasyverhaal van Nederlanse bodem met hier en daar een originele wending.

---

Yarrid Dhooghe van Fantasy Wereld zegt over het afsluitende deel van de Lilith-trilogie:
In mijn recensie van Verbroken in Schemer haalde ik aan dat het verhaal voorspelbaarder is dan Gebonden in Duister. In Geboren in Licht gaat dat weer de geheel andere kant op. Het verhaal kronkelt meer en kent verrassingen met een logische fundering. Door het meer onvoorspelbare karakter van het boek is Geboren in Licht een en al leesplezier.
Kim ten Tusscher heeft het best voor laatst bewaard. Geboren in Licht is het beste boek van de Lilith-trilogie en daarmee ook een prachtige afsluiter van dit bijzondere fantasyverhaal. Door de drie boeken heen zien we Kim ten Tusscher groeien naar een steeds betere auteur, Geboren in Licht is de kers op de taart. Nu is het alleen maar hopen op nog meer lekker leesvoer van Kim ten Tusscher.
Geboren in Licht kreeg 4 van de 5 sterren.

Je vindt de hele recensie op Fantasy Wereld.

---

MagicTales 4,5 sterren
Fantasyboeken.org 2,5 sterren

----------------------

Recensies "Hydrhaga":

Hydrhaga is het debuut van Kim ten Tusscher. Nadat ik de Lilith-trilogie met veel plezier heb gelezen, was ik erg benieuwd naar dit boek. En het heeft mijn verwachtingen zeker waar kunnen maken! Wat kenmerkend is voor de boeken van Kim, is dat ze vlot zijn geschreven, veel diepgang hebben en er geen duidelijk goed vs kwaad is. Ze zet de “slechte” zodanig neer, dat je ook voor zijn standpunt begrip kunt hebben. (In Hydrhaga is dat iets minder sterk dan in de Lilith-trilogie.) Het verhaal speelt zich af in een traditionele fantasy-omgeving met bosrijke landschappen, heuvels en middeleeuws aandoende plaatsen, een leven in en met de natuur. Maar het heeft ook wat SF/ steampunk-achtige trekjes. Het meest tot mijn verbeelding sprak de soort duikboot die Lumea, Elion en Siard tijdens hun tocht vinden. De elfen in het boek Hydrhaga zijn niet het trotse en superieure ras zoals ze in de meeste fantasyverhalen worden neergezet, hier zijn zij verslagen en verdreven door de mens en leven een elf-onwaardig bestaan. Dat maakt het karakter van Elion ook zo interessant. Hij vermoedt dat het leven in Hydrhaga niet pluis is en wil daarom naar de stad om op onderzoek te gaan. Siard daarentegen zoekt zijn broer, die jaren geleden naar Hydrhaga is vertrokken. En Lumea wil zich losmaken van de beperkingen die zij in haar geboortedorp ondervindt. Ze ziet daar geen toekomst voor zichzelf en hoopt in Hydrhaga een nieuw bestaan op te bouwen. Alles loopt echter anders dan Lumea, Elion en Siard hadden verwacht. Zij moeten keuzes maken waardoor hun vriendschap soms onder druk komt te staan en het vertrouwen in elkaar wankelt. Ik heb genoten van het boek, het enige minpuntje: jammer dat het zo snel uit was!
Hydrhaga kreeg van José 4 van de 5 sterren.

Je vindt de hele recensie op MagicTales.